(Deze pagina is in oprichting)
Een Zeilvaart 15 t/m 18 juni 2023
(voor een vergroting klikt u op de foto)
Op Pomarinho ontmoette ik een maker van “Vroege Vogels”, u allen wel bekend. Daar praatten wij over allerhande zaken qua omgeving, natuur, fotografie, vrouwen en zo meer. Op enig moment gaf hij aan mij te zullen meevragen op een zeilvaart over de Marker Wadden en mogelijk de “gewone” Wadden . Die laatste heb ik al twee keer bevaren met de “Confiance” een zeetjalk. De foto`s van deze ondernemingen kunt u bekijken op Google foto`s. Enige maanden later kwam er die toch eervolle uitnodiging om op 15 juni van wal te steken samen met nog een andere oudere heer zoals wij. Deze heer haalde ik `s morgens op na de nacht in de camper voor zijn boswoning te hebben doorgebracht. Om nu zeer vroeg van huis te gaan om plm. 350 km. te gaan rijden, vond ik wat veel dus eerst maar de 14de de rit van huis naar de boswoning.
De 15de vertrokken wij daar om half negen om tenminste om een uur of tien te kunnen arriveren. Dit is in ons door tweebeners en vierwielers overstromende landje altijd ongewis. En ja, wij dienden ons door, langs en over enige files te worstelen maar arriveerden dan toch om 10.15 uur in Almere Haven waar de “HoeDee” ligt te dobberen. Een fraai zeilschip dat al vele wateren heeft doorkliefd.
De Hee Doei maar nog geen Doehoei :-)
Inspectie van de meters
De uitvaart, of is het nou toch afvaart?
Het gat is niet dicht en de haven ligt niet voor johohohoker :-)
Onze gastheer vergastte ons op een heerlijk stuk taart bij de lekkere koffie omdat hij alwéér een jaar ouder was geworden. Tegenwoordig geen bijzonder prestatie meer, maar toch, velen hebben hem dat niet na kunnen doen. Na het inladen, koffieën en andere rituelen eigen aan het zeilen, stootten wij achterwaarts af en togen op de motor naar de grote plas. Het doel was de haven van de Marker Wadden te bereiken en dat lukte wonderwel. De zon bakte onze blote delen rood en de wind liet ons bijkans op de zijkant voortscheren over de golven. Die wind noopte de schipper om enige malen overstag te gaan om het doel te kunnen bereiken. Zo leerde ik de eerste beginselen van het zeilen als ouder jongmatroosje.
Een hond trimmen of een grootzeil is niet hetzelfde zo bleek. Ook het op een bankje zitten onder een hoek van 45 graden is een kunstje. Maar ook als oudere heer kun je nog best veel leren. Wij voeren het Markermeer op richting IJsselmeer en zagen links Pampus waar wij niet vóór gingen liggen zoals vroeger gebruikelijk. Later ook nog vuurtoren Het Paard van Marken zij het in Madurodamuitvoering. Dan rechts in de verte Lelystad en zo rond 18.15 bereikten wij de gezochte haven. Met de voorsteven tegen de loopsteiger en eerst maar eens aan de borrel met wat hartige verkwikkingen. Daarna ging onze gastheer een maaltijd bereiden wat uitdraaide op een fraaie paella. Zelf ging ik naar de uitkijktoren De Steltloper om met de telelens wat rond te neuzen. Ik was hier al eens geweest in het begin van het ontstaan. Het is vrij groot met veel waterpartijen en inmiddels is het goed bevolkt met veel, mij al bekende, vogels. Ik was te moe, het weer nog te warm om er een lange wandeling van te maken terwijl de kans op een uitzonderlijke dwaalgast vrijwel nihil is. Anders had het er vol gestaan met vele telelenzen torsende vreemdelingen. Tijd voor een hapje met een “primitief” wijntje en tenslotte rond de klok van elf de kooien in.
Ook het resultaat van lang liggen luieren?
De haven van Marker Wadden in zicht.
Ook hier al een aardige bezetting.
The Bridge, een mooie serie.
Vrijdag 16 juni: Het was een luie ochtend met een English Breakfast met spek en eieren zoals u weet. Met allerhande gelummel vertrokken wij pas om 11.00 uur naar Hindeloopen in het verre Friesland. Het was wederom nogal warm en deswege droeg ik een lange broek en vestje met lange mouwen. Het werd een cruise van ongeveer 8 uur want rond 19.00 uur tuften wij de haven binnen. Feitelijk een soort zeildag. Het enige oponthoud was de sluis tussen de Marker Wadden en het IJsselmeer. Intussen heb ik met enige moeite geleerd om aan het goede touwtje te trekken zonder overboord te stuiteren. Het overstag gaan kan onze kapitein zelfs in z`n eentje, maar intussen begin ik het een beetje te begrijpen. Na aankomst is er weer een welkomstborrel met wat hartigs en de kapitein stortte zich in de keuken om een vorstelijke foe yong hai te bekokstoven die weggespoeld werd met een wit wijntje.
Na de afwas maakten wij een wandeling door Hindeloopen en bewonderden de scheve kerktoren. Wij werden ook nog verrast door vier uilen die men nog niet naar Athene heeft gedragen. Een bijzonder gezicht en ook nog redelijk dichtbij. Aansluitend een rondje haven teneinde de toiletten te frequenteren. In middels was het 23.30 uur, tijd voor nog een slaapmutsje.
Het is een mooie en vooral grote haven, bijna groter dan het stadje zelf. Het ligt er vol met veelal zeer fraaie zeiljachten en dat verbaast mij. De havens die ik zag liggen vol met ontelbare miljarden aan vaartuigen waarin ook allerhande duur materiaal en instrumenten. De liggelden zijn ook niet misselijk per jaar en dat uit zich ook in andere zaken. Zo is hier de toilet- en badinrichting gewoon luxe te noemen want al dat geld moet wel stromen. Ja, wij zijn een ontstellend rijk land vergeleken met grote delen van de wereld en toch klagen bij de vleet. Okay, het is allemaal ongelijk verdeeld in ons landje en een pauper in een troosteloze stadswijk zal hier ook nooit van kunnen genieten. Maar denkend over begrippen als 1ste, 2de of 3de wereld en wat daar allemaal plaatsvindt, wordt het mij wel eens droef te moede. So bei it, ik kan het persoonlijk niet veranderen.
Niet zo scheef als de toren van Pisa maar toch. De kerk lijkt hem overeind te houden.
In den beginne was er niets, nu is er de mens.
Een groot drijvend werkeloos vermogen :-)
Gestapeld plezier?
"Kunstige Duinen".
De vaarwereld is een heel andere, maar toch een soort parallelle wereld dan de kampeer- en camperwereld. Het zwerven is wel gelijk want je kunt van hot naar her over de hele wereld. Met een boot is dat onbeperkter want met een camper moet je op enig moment toch met hulpmiddelen het grote water over. In een bootje op zee is de natuur echter harder en soms onverbiddelijker dan op het land. In een camper kun je schuilen voor de natuur en de geweldsuitbarstingen of donderbuien, in een bootje op zee dien je altijd bij de les te blijven en kun je daar niet of meestal niet aan ontkomen. Het tempo van reizen of zelfs de mogelijkheid daartoe is anders. Als je van A naar B wilt varen moet je maar afwachten of het mogelijk is qua weersomstandigheden. Zonder wind lig je stil en bij te veel wind ook. Dan is er ook nog de windrichting die wat mee moet zitten anders moet je vaak overstag en ben je langer onderweg om ergens te komen. Met een camper heb je daar allemaal geen last van. De passie voor het varen/zeilen moet in je ziel zitten. Op de weg, het land, ben je altijd omringd door vele duizenden, op het water ben je veel vaker alleen met alle elementen. Op de weg moet je je houden aan de gegeven ruimte die maar een meter breder is dan je voertuig, op het water kun je alle kanten op. Je moet daarbij dan wel rekening houden met beschikbare dieptes en of obstakels. Water, een stofje waarin de mens niet kan leven terwijl hij ook totaal niet zonder kan. Gelukkig was er een Atheense (geen Hindeloopse) uil die uitvond dat je erop kunt drijven met zoiets als een boot. Dat heeft heel veel gevolgen gehad zoals de geschiedenis ons leert. Genoeg gefilosofeerd en op naar die luxe douche om een waterig begin aan de dag te maken en op naar dag drie, de zaterdag.
Schapen zat en wat zij achterlaten, maar insecten???? Minimaal!!! We gaan de goede kant op!!
Zaterdag 17 juni: Na de ochtendlijke plichtplegingen begon deze dag met een wandeling over een binnendijk vol schapen en weidse uitzichten. Een ietwat inspannende bezigheid en opnieuw was het sjouwen met kilo`s camera`s en lenzen geen lolletje, maar je mot toch wat. Het was behoorlijk pittig en ook de zolen van je schoenen veranderen ongevraagd van kleur vanwege die wolbeesten. Na een kilometer of twee vonden wij het wel welletjes en begonnen aan de terugweg ditmaal over het fietspad weer richting Hindeloopen. Een zeer fraai plaatsje met trapjes aan bruggetjes, alles netjes geschilderd. Zeer fotogeniek. Dan toch maar een bakkie met taartsel op een terras en dan blijkt het leven niet goedkoop, maar dat wisten wij krasse knarren al. Verder werd het een rustige dag met vlak water en weinig wind waardoor wij naar Medemblik werden geduwd. Daar aangekomen eerst de inmiddels gebruikelijke borrel met hartigheden en later de wandeling naar een restaurantje voor een stukje vis. Het werd ietsje meer dan dat met wentelteefjes tot slot. Lekker smullen en veel l*llen. Zo werd het een prettig rustige dag voor deze drie oude musketiers.
De Zwanenbloem: Butomus umbellatus
Een waterrijk landje (nog wel)
Omdat zij zo mooi is.
Een schoon stadje
Zondag 18 juni, De laatste dag van dit tripje begon voor mij al om 05.15 uur vanwege enige te vervullen behoeften. Nog wat nasoezelen tot de klok van 7 en dan weer op pad naar de douche etc. Vandaag moeten we op de motor varend naar Almere want de wind heeft niets om het lijf. De bedoeling is om daar rond 16.00 uur te zijn. Ik kan dan rond 6 uur bij dochter Simone zijn om nog wat mee te pikken van vaderdag. We zullen zien. Opnieuw moesten wij door de sluis tussen IJsselmeer en Markermeer en toen kreeg ik de eervolle opdracht om het schip naar een veilige haven te loodsen. Inmiddels had ik e.e.a. vernomen van voorrang voor bedrijfsbadkuipen en onder zeil gaande lieden. Rechts, links, achteroplopend en van links naar rechts of andersom voor je langs kruisend. Het is een janboel op het water. Maar toch slaagde ik als jongmatroos er in om in de goede richting te koersen. In het zweet mijns aanziens zag ik de schipper ook nog wat aardappelen, sperziebonen en gehaktballen berijden (goed gespeld) zoals dat een goede schipper betaamt. Zo konden wij rond de klok van drie al van onze avondmaaltijd genieten. Of was het nou toch de lunch? Rond de klok van 4 landden wij in de haven en kon ik na het aftuigen (niet van mij) het schip verlaten om naar mijn dochter te gaan teneinde de festiviteiten te ondergaan die gepaard gaan met het vaderschap.
Ergo conclusio, een zeer vermoeiende, leerzame en vurrukkullukkuh zeiltocht met drie krasse knarren die nog volop van het nog korte leven willen genieten. What more do you want????
Voor "alle" foto`s van dit knarrentochtje kunt u kijken via onderstaande link ;
https://photos.app.goo.gl/bqA1Z1pLLRcvTjkc7